Leverantör & Dropship
Vad är dropshipping?1
Kunden placerar en order på din web shop
2
Beställningen skickas till leverantören
3
Beställningen levereras direkt till slutkund
Dropshipping
För de som inte hört talas om dropshipping förut, så är det i enkelhet ett sätt sälja varor på. Vi talar om e-handel och webbshoppar. Den stora skillnaden mot en traditionell butik ligger i att återförsäljaren inte har eget lager, utan agerar som ett distanshandelsföretag. Företaget köper inte varor i förväg och hanterar själva inte produkten. Istället vidarebefordras kundens order till en partner, som sedan levererar direkt till slutkunden.
Företagets partner kan till exempel vara tillverkaren av produkten eller ett annat företag som har lager av produkten. I båda dessa fall kommer partnern att förpacka produkten, och därefter skicka den förpackade produkten till företagets kund på företagets vägnar.
Från kundens sida ser det ut som om allt kommer från företagets eget lager.
Dropshipping webbplatser / Hemsidor är inget nytt, men det har blivit allt vanligare i USA än i Sverige, även om systemet blir alltmer vanligt i Sverige också. Termen blev populär 2006, då det startades webbshops med fokus på USA. För att ge ett exempel, görs ca 60% av alla beställningar för amazon genom dropshipping.
Denna typ av e-handelsmodell är väldigt attraktiv, särskilt för nya entreprenörer, eftersom den tar bort mycket av den tidiga kapitalintensiva investeringen. Här pratar vi om lager, kontor och personal. Allt som behövs är en dator, en internetanslutning och en webbshop. När du blir ägare till en dropshipping webbplats kan du driva ditt företag på ett mycket effektivare sätt.
Webbempire.se har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda dropship-butiker och kan också hjälpa till med personlig kontakt med leverantörer. Allt för att göra det enkelt för dig att fokusera på att driva upp din verksamhet. Lär mer här
Vilka är fördelarna med dropshipping?
Vid första anblicken finns det mycket som talar för att använda dropshipping som affärsmodell:
Det är enkelt att komma igång
Tre enkla steg för att komma igång – hitta en leverantör, skapa en webbshop, sälj varor! I princip borde det här inte vara svårt att förstå även för en novis inom e-handeln.
Det kostar inte så mycket att komma igång med e-handel om man utnyttjar dropshipping
Som nämnts ovan ligger mycket av en normal återförsäljarinvestering i startkostnaderna som är relaterade till lagret. Dropshipping tar helt bort den här delen av verksamheten, så investeringskostnaderna vid starten kommer främst att vara kopplade till hemsidan (webbhotell, webbshop osv.).
Här kan webbempire.se vara till ovärderlig nytta, genom att hjälpa till att snabbt skräddarsy en lösning efter de önskemål och behov som finns.
De allmänna omkostnaderna är lägre
Eftersom det inte finns något lager, så finns det heller inget behov av att hyra eller köpa lagerlokal eller kontor, vilket i sin tur leder till att andra löpande kostnader som exempelvis elektricitet kommer att bli avsevärt lägre.
Riskerna är lägre
Det finns ingen risk för att lagret ska bli inkurant, eftersom det inte finns något lager. Om en vara inte säljer, kan den enkelt elimineras. Om en leverantör inte möter förväntningarna kan denne bytas ut.
Det spelar ingen roll var man befinner sig – affärsverksamheten fungerar ändå
Inget lager, inga anställda och inga problem. Med minimala behov på fysiskt utrymme kan verksamheten drivas från den plats som passar bäst. Allt som behövs är din dator och internet.
Enormt produkturval
Du kan hitta en leverantör för det mesta typerna av varor nuförtiden. Inget låser dig till att bara använda en leverantör, utan du kan sälja produkter från mer än en leverantör på samma gång. Du behöver inte sälja alla produkter som leverantören/leverantörerna har, utan du kan välja det du vill sälja och strunta i det andra. Vilken nisch du än ger dig in i, så finns det med säkerhet leverantörer för denna.
Lätt att skala upp och ändra verksamheten
Inget lager och ingen personal, så om du säljer mer innebär det att du kommer att skicka fler order till dina leverantörer, varefter problemet blir deras att lösa. Du kan fokusera på att utveckla din affärsverksamhet och affärsvolym och givetvis att tjäna pengar.
Mindre risk för skador på eller förlust av varorna
Leverans sker direkt från leverantör till kund, vilket minskar hanterandet av varorna, och därmed sänks risken att varan blir skadad eller går förlorad när den transporteras mellan olika fysiska platser.
Vilka är nackdelarna med dropshipping?
Trots allt som talar för dropshipping, är det också viktigt att se på medaljens baksida:
Vinstmarginalen blir lägre än när man köper från grossist eller leverantör
De priser du betalar för en produkt från din leverantör kommer att kosta mer när denne måste hantera leveransen till slutkund. Detta kommer att minska dina marginaler. Tänk på att dropshipping inte rör sig om snabba pengar. Det byggs upp steg för steg, så det gäller att förstå affärsmodellen och arbeta med den.
Du är ansvarig när något går fel
Kunden köper produkten från din e-handelssida, så även om du är helt oskyldig till det som gick fel, så ligger ansvaret kvar hos dig att korrigera felet. Tänk på detta när du väljer leverantör.
Varumärkespåverkan utan kontroll
Hur nöjd en kund blir beror ofta på (små)detaljer, saker som förpackningen, gratisprov och personliga meddelanden till kunden. Med dropshipping är du oftast utelämnad till leverantörens beslut om hur produkten presenteras för kunden. Om kunden inte är nöjd så kommer det att visa sig i recensioner och på sociala media, och du kommer att få stå kostnaden för det även om du inte hade möjlighet att påverka saken. Något litet, och ofta billigt, kan få en halvnöjd kund till att bli en nöjd kund. Ditt varumärke ligger till en del i händerna på leverantören.
Leveransutmaningar
Att sälja flera olika produkter kan verka som en bra möjlighet att öka omsättning och tjäna mer pengar. Om man jobbar med flera leverantörer kommer dessa troligen att ha olika typer av fraktkostnader. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att debitera slutkunden med flera olika fraktkostnader – de köper från ett ställe och förväntar sig en kostnad. Om detta inte sköts rätt kan det sluta med att du betalar mer i frakt än vad du kan debitera kunden för, och därmed lägre vinst för dig.
Tänk också på vad som skulle hända om en eller flera produkter helt plötsligt blir oerhört populära. Att gå från några få till hundratals order inom dagar eller veckor lägger en annan press på verksamheten. Se till att utnyttja datorkraften som finns tillgänglig.
Konkurrenssituationen
Dropshipping är populärt sett ur ett globalt perspektiv, vilket betyder fler och fler återförsäljare i samma nisch. I värsta fall är det kanske inte ens värt att ge sig in i nischen på grund av överetablering.
Lagerstatus
Det är i det närmaste omöjligt att kunna hålla koll på leverantörens lager. Om varan inte finns på lager, hur ska man då hantera kundordern? Vad gäller om kunder annullerar ordern till dig? Kan du stoppa ordern hos din leverantör utan kostnad? Mjukvara hjälper till, men ju fler leverantörer med olika villkor, desto större möjlighet att något (kostsamt) kan gå fel.
Lönsamheten
Generellt sett kan vinstmarginalen vid dropshipping sträcka sig så högt som 100% och så lågt som några få procent. Ofta verkar nyckeltalet ligga runt 15-30%. Mycket av vinsten är direkt kopplad till leverantören, och ett felaktigt val kan bli mycket kostsamt. Var extremt försiktig vid ditt val av leverantör! Vad kan man göra för att minska risken vid valet av leverantör? Pris och kvalitet hänger ofta ihop.
Det lägsta priset innebär inte alltid att du får störst marginal. Många gånger innebär ett lägre pris också en lägre kvalitet, vilket kan påverka hur nöjd din slutkund kommer att bli. Beställ provkvantiteter för att bedöma vad det är du säljer. Välj leverantörer som är högst rankade och har de högst rankade produkterna Tänk på att om leverantörer introducerar en ny produkt, så vill du troligen inte bli en av de första försökskaninerna.
Bedöm leverantörens svarsförmåga
Testa en påhittad nödsituation och se hur leverantören reagerar. Se hur snabbt de reagerar och vad typ av lösning de kommer fram med. Glöm inte att kolla kvaliteten på engelskan.
Vilken typ av leverantörer finns det?
Tillverkare, vilka själva tillverkar produkten. De här kan ibland hantera dropshipping direkt, vilket tar bort behovet av en mellanhand. Det ger också lägre kostnader och därmed högre vinst.
Grossist/leverantör är någon som köper volym av en produkt från tillverkaren och som sedan förpackar och levererar till kunderna som köpt via en återförsäljares webbshop.
Samordnare (aggregator) är någon som köper olika produkter från flera olika leverantörer och som sedan erbjuder återförsäljaren ett bredare urval av artiklar att sälja. En samordnare kan reducera fraktkostnaderna, eftersom flera leverantörers produkter kan sampackas. Å andra sidan kommer en samordnare att hålla högre priser.
Är dropshipping till för alla?
Det finns egentligen inget som hindrar vem som helst att ge sig in i dropshipping. Dropshipping är lätt att starta och perfekt för nya entreprenörer. Kom bara ihåg att det är affärer det rör sig om. Du kommer att utsättas för utmaningar och hinder under resans gång, vilka kommer att tvinga dig till att hitta lösningar.
Dagens marknad är mycket dynamisk och växlar snabbt, så var inte förvånad om du byter inriktning och fokus flera gånger allt eftersom du utvidgar din verksamhet. En ny trend kan dyka upp inom din nisch, som du kan vilja lägga till omedelbart till din webbshop för att kunna göra en snabb vinst. Eller så har du en produkt som verkligen inte omsätts. Kunderna gillar den helt enkelt inte, så du behöver ta bort den. Kanske du aktivt jobbar med annonsering, och du lyckas mycket bra med detta, vilket leder till att du måste skala verksamheten mycket snabbare än du tänkt dig.
Ändring är varken bra eller dålig, det är ett krav om du vill kunna överleva under en längre tid. Du behöver skaffa dig känslan för när du behöver agera för att fortsätta din tillväxt.
Hos Webbempire har vi lång erfarenhet av att jobba med lösningar för dropshipping. Vi har hjälpt till inom ett stort antal olika branscher, och vi har mycket goda kontakter med leverantörer både inom och utanför Sverige. Dessa leverantörer jobbar med kvalitetsvaror som har höga marginaler. Kontakta oss så kan vi förklara mer i detalj vad vi kan göra och hur vi kan möta just dina behov.
För att bilda sig en uppfattning om hur brett dropshipping faktiskt är, kan vi titta på några olika typer av entreprenörer, så att du kan se hur detta kan passa just dig:
Nya entreprenörer
Nybörjarna som funderar på att starta upp en affärsverksamhet. De är nya i branschen och kommer kanske inte att ha det lätt att lära sig processen. De måste lära sig hur man driver trafik till webbshoppen och hur man konverterar denna trafik till kunder, vilket kan ta lång tid att komma på. Å andra sida, så har de inga förutfattade meningar, vilket gör att de inte ser begränsningar på samma sätt som erfarna entreprenörer. Dessutom är kostnaden för att starta verksamheten låg, så de har råd att göra fel innan de tar steget ut och investerar i kostsamma lager.
Budgetentreprenören
Budgetentreprenörer är mattegenier. De beräknar allt, inklusive sina egna vinster och förluster, och håller reda på detta så att de kan utnyttja det för nästa framgång. De har antingen en begränsad budget eller vill hålla sina startkostnader så låga som möjligt. Genom det sätt de arbetar på, tänker de på alla detaljer och bygger upp processer så att pengaflödet hålls högt.
E-handelsentreprenören
E-handelsentreprenören kan använda dropshipping som ett utmärkt sätt att testa nya produkter, innan man investerar i lager. Det ger möjlighet till att validera marknad, pris och möjligheter till ett minimum av risk och kostnad.
En annan möjlighet är för e-handelsentreprenören att utvidga sitt sortiment. Dropshipping gör det möjligt att sälja ett stort och/eller brett utbud av produkter utan att behöva investera i ett lager till att börja med.
Sidoinkomster
Sidoinkomster för de som har ett annat fulltidsjobb. De kanske vill tjäna lite extra, eller så vill eller vågar de inte ta steget fullt ut med att jobba med e-handel på heltid innan de har säkrat en inkomstkälla.
Hur hittar man produkter?
Det är kanske uppenbart, men för att lyckas med dropshipping, så måste du välja produkter som det är efterfrågan på. Det här är troligen den viktigaste delen av din verksamhet!
Det innebär inte att det är enkelt att besluta vad som passar perfekt för dropshipping. Vad du behöver är en lista över produktidéer som du tror kommer att sälja, baserat på fakta, siffror och undersökningar. Detta innebär inte nödvändigtvis att det är dessa som du kommer att sälja i slutändan, men det är en bra början.
Vad kan göra en produkt lämplig för dropshipping?
Återförsäljarpriset och grossistpriser styr mycket. Det gäller att hitta din rätta prisnivå för att uppnå dina mål. Låga priser kan få volymen att gå upp, men din marginal per produkt går också ner. Högre priser ger bättre marginal men också lägre volymer. Det gäller att hitta en balans mellan de två sett både från ditt såväl som kundens perspektiv.
Storlek och vikt påverkar fraktkostnaderna. Hur mycket förpackningsmaterial behövs och hur svårt är det att frakta produkten. Små och lätta produkter är billigast och ger störst vinstmarginal. Det kan i och för sig gälla även för större produkter, men det är alltid tillrådligt att börja med mindre produkter.
Relaterade produkter kan ge merförsäljning. Det ger ett mervärde till kunden och uppmuntrar dem till att köpa mer varje gång. Om man väljer den här vägen är det viktigt att strategiskt prissätta produkterna, så att både du och kunden anser att det är värt besväret.
Hur länge fungerar produkten. Är det förbrukningsvara eller något som kan förnyas så finns det en större chans att en kund kommer tillbaka med nya order, vilket driver upp omsättningen. Prenumerationer är något som börjar bli mer och mer vanligt nuförtiden – det ger stabila, långsiktiga kunder för dig, och du kanske ger en rabatt till kunden vid prenumeration för att uppmuntra detta val.
Omsättningshastighet. Du vill ha en fräsch webbshop, som lockar till inköp, men samtidigt vill du inte spendera för mycket tid och pengar på att ofta behöva uppdatera produktinformationen.
Basera produktvalet på fakta, undersökningar och utvärdering och validering av marknadens behov.
Sälj inte falska kopior! De här är oftast olagliga, och leder garanterat till problem om du börjat sälja dem.
Gör inte som alla andra. Bara för att alla andra säljer en produkt innebär det inte nödvändigtvis att denna är bra för dig. Trendiga produkter innebär ofta en överetablerad marknad med mycket konkurrens. Känn din marknad och nisch. Hur ser nuvarande efterfrågan för produkten ut på din marknad? Känner du till hur demografi, könsberoende, åldersgrupp, säljsegment ser ut? Är produkten säsongsberoende och hur hanterar du det? Hur ser konkurrentbilden ut?
Leverantörsbedömning
Hela affärsmodellen med dropshipping beror på hur väl leverantören utför sitt jobb och levererar i tid och på ett effektivt sätt. Om det blir fel från leverantörens sida, så är det du och din verksamhet som är ansvariga, så det gäller att hitta någon som följer den överenskomna planen och som är villig att kommunicera vid problem. Här är några saker att tänka på när du väljer dropshipping-leverantör:
Erfarenhet och hjälpsamma säljare
Inget slår erfarenhet. En leverantör som känner till problem som kan uppstå med dropshipping och som vet hur dessa effektivt ska hanteras tillsammans med säljare som kan svara på dina frågor kommer att lugna och hjälpa dig.
Produktkvalitet
Hög kvalitet resulterar i att dina kunder blir mer nöjda, vilket betyder färre returer och missnöjda kunder. Produktrecensionen och rekommendationer kan vara mycket hjälpsamma för att öka försäljningen.
Teknisk förmåga
Se till att välja någon som har den tekniska förmågan att följa med i världens utveckling och som också har förmåga att hantera dina affärer när du växer.
Punktlig och effektiv leveransprocess
Snabb, punktlig och pålitlig leverans är viktig för dina kunder. Marknaden är full av konkurrenter, och det vore synd att förlora affärerna på grund av långa leveranstider. En rekommendation är att lägga en testorder för att se hur processen fungerar innan du fattar beslut.
Webbempire och din egen webbshop
Det enda vettiga sättet att på allvar ha möjlighet att växa och skala upp din verksamhet är genom att ha din egen webbshop. Detta är det bästa sättet för dig att få kontroll över kundupplevelsen och din positionering av ditt varumärke.
De två huvudtyper av webbshoppar man talar om är antingen där man har en webbshop per varumärke, och där namnet stämmer överens med varumärket eller den specifika nischen, eller en webbshop för alla märken. I det senare fallet försöker man skapa sig ett unikt varumärke och jobbar på att kunna skala den.
Att få till en attraktiv och inbjudande webbshop som inte bara kan hantera e-handel, utan som dessutom är speciellt inriktad för dropshipping är inte trivialt. Om du inte har tidigare erfarenhet av att konstruera hemsidor och e-handelsplatser är det bättre att låta experterna hjälpa till.
Webbempire har lång och bred erfarenhet av att konstruera dropship-butiker. Hos Webbempire får du får det du önskar inom den tid som du behöver det. Vi är experter inom det här området, så vi kan hjälpa och råda dig, så att du snabbt uppnår de resultat som du eftersträvar.
Vi kan ge dig en fullständig lösning, där vi inte bara konstruerar din webbshop, utan där vi också lägger in dina produkter så att allt fungerar elegant och sömlöst.
Om du så vill kan vi erbjuda personlig kontakt med leverantörer. Vårt stora leverantörsnät omfattar Europas största leverantörer. De här leverantörerna erbjuder dessutom otroligt bra marginaler.
Webbempire kan inte bara hjälpa dig med att få din webbshop och dina leverantörer på plats, utan de är också specialister på att se till att du får trafik till din hemsida. Du kan läsa lite mer på vår sida om SEO – sökmotoroptimering – för att förstå vad det innebär. I dagens hårda marknad måste du se till att din hemsida marknadsförs på rätt sätt. Återigen är Webbempire specialister inom den här världen, så varför gå över ån efter vatten när du kan få en hjälp och en fullständig lösning från personer som är specialiserade på det här.
Webbempire har lösningen för din dropship-butik! Kontakta oss så berättar vi mer.
Våra fallstudier
Se alla projektVÄXA TRAFIK OCH ÖKA INKOMSTER
Berätta om ditt projekt
Låt oss hjälpa dig att få ditt företag online och växa det med passionVårt team av professionella SEO-experter är den perfekta partnern för ett framgångsrikt affärspartnerskap.
Testimonials
SEE ALL“We’ve looked at a lot of SEO solutions but these guys were always the clear favorite. They have the right strategy and they’ve been awesome to work with.”
“We have a constant flow of new leads thanks to this amazing SEO company. They gave us all the tools to convert leads into customers.”