Välj rätt digital marknadsföringsbyrå för företaget

Hur du väljer rätt digital marknadsföringsbyrå för ditt företag

Den ultimata Guiden

Det finns ett otal sätt att marknadsföra ditt företag på nätet: sociala medier, PPC (betala per klickning), e-post, content marketing, SEO och så vidare.

En digital marknadsföringsbyrå kan hjälpa dig att lösa den utmaningen för dig, men att välja den rätta digitala marknadsföringsbyrån är inte alltid lätt. Hur väljer man rätt bland de mängder som finns att välja mellan?

Varför använda en digital marknadsföringsbyrå?

Marknadsföringen beror på din målgrupp. Om du till exempel inriktar dig på folk inom affärslivet så bör du synas på LinkedIn. Om du siktar på en yngre publik är Instagram och Snapchat de platser du bör sikta på. Man ska inte glömma de 2,27 miljarder aktiva användare som Facebook har, eftersom de spenderar i genomsnitt 41 minuter per dag på deras hemsida, så i princip alla verksamheter kan tjäna på att annonsera på Facebook.

Det kan vara svårt för en entreprenör att hålla sig uppdaterad över alla de nya marknadstaktikerna som dyker upp mer eller mindre dagligen. Att komma på det bästa sättet att utnyttja olika plattformar och bemästra alla delar av den digitala marknadsföringen. Det är här en digital marknadsföringsbyrå kan vara till stor hjälp för ditt företag.

Att anlita ett gäng med experter för att hantera de mer tekniska aspekterna av din marknadsföringsstrategi gör det möjligt för dig att fokusera på andra områden inom din verksamhet som du tycker bättre om och som du kan bäst, snarare än att spendera veckor eller månader på att försöka hitta rätt person att anställa och utbilda.

Vad gör en digital marknadsföringsbyrå?

Marknadsföringsbyråer som jobbar på internet hjälper dig att få en högre försäljning genom att utnyttja olika typer av marknadsföringstaktik för att dra till dig din idealkund och för att förbättra din närvaro på nätet. Tjänsterna som marknadsföringsbyråerna erbjuder tenderar till att variera ganska kraftigt, men i princip kan du förvänta dig att få följande tjänster:

Marknadsundersökningar

Innan du kan bestämma vilken marknadsföringskanal du ska ge dig in på måste du ha en rejäl förståelse för din målgrupp. Om du inte har det kan i princip vilken ordentlig marknadsföringsbyrå som helst genomföra en marknadsundersökning för dig, för att komma på hur man bäst kan hjälpa dig. Om någon försöker övertala dig att du kan använda samma metod vad det än gäller, bör du vända dig någon annan stans.

Google Ads

Google Ads är ett bra sätt att fånga uppmärksamheten hos potentiella kunder direkt i det ögonblick de blir medvetna om att de har ett problem. Till skillnad från vanlig omstörtande annonsering visas marknadsföring via sökmotorer för personer som faktiskt letar efter en lösning till sina problem. De flesta människor använder Google för att hitta lösningarna, så att köra en Google Ads-kampanj som inriktar sig på dessa potentiella kunder kan vara högst lukrativt.

SEO

Att få sina artiklar högt rankade i sökningar är inte bara en fråga om att bygga kännedom om varumärket, ”brand awareness”, eller att få fler personer att besöka sidan. Det ligger mer i detta. Genom att få ditt innehåll att rankas högt i din sökning kommer du att kunna fånga potentiella kunder vid just det rätta tillfället i deras inköpsprocess – precis när de inser att de har ett problem och behöver din lösning! Även om det finns speciella byråer som bara jobbar med SEO, så erbjuder de flesta digitala marknadsföringsbyråer denna tjänst.

Annonsering på Facebook

Många digitala marknadsföringsbyråer erbjuder hantering av PPC (betala per klickning), vilket innefattar annonser på Facebook. Möjligheten att inrikta annonserna på Facebook tillsammans med deras enorma antal användare ger en fantastisk plattform som i princip alla verksamheter bör kunna se en rejäl avkastning från. Man kan inrikta sig på kön, utbildningsnivå, inkomst, plats, intressen, statusuppdateringar och till och med större händelser i livet, såsom nytt jobb, barnafödsel eller skolexamen.

Videoannonsering

YouTube når fler personer i åldern 18-49 år än de 10 mest populära TV-programmen i USA. Denna enorma publik kombinerat med ett ökat engagemang som följer med videoannonser gör detta till ett mycket bra ställe att få återbäring på sin investering. Videoannonser kan riktas mot olika demografiska uppdelningar, beteende på nätet, plats, intresse, YouTube-kanal och mer.

Mobil marknadsföring

Ungefär 90% av de mobila sökningarna leder till någon form av aktivitet, och mer än 50% av mobilsökningarna leder till ett köp. När sökningen är kopplad till en lokal verksamhet är siffran ännu högre: 75% av lokala mobilsökningar leder till inköp utanför internet, och sökinnehållet indikerar en hög avsikt att köpa dessutom.

Det finns en mängd olika möjligheter som en marknadsföringsbyrå kan utnyttja när det gäller mobil annonsering, såsom mobila YouTube-annonser, annonsering i appar och kampanjer för att öka antalet installerade mobilappar.

Content marketing

Cont marketing är det som har skapat mångmiljonverksamheter. De flesta företag tror att skapa marknadsföringsinnehåll bara rör sig om att skriva några blogginlägg varje vecka och slänga upp dem på en hemsida. Men de som förstår sig på försäljning vet att det är mer komplicerat än så. Marknadsföringsbyråer kan erbjuda tjänster inom content marketing som innefattar skapandet av blogginlägg, skapandet av informationsgrafik, Skriva SEO, innehållsanalys och kampanjer på sociala medier.

Marknadsföring med e-post

E-post genererar fortfarande den bästa återbäringen för marknadsförare, trots alla nya sociala nätverk som dyker upp. Faktum är att för varje €1 som spenderas genererar marknadsföring med e-post €38 tillbaka. Marknadsföringsbyråer kan erbjuda tjänster såsom att bygga upp e-postlistor, engagera sig med din lista så att den inte blir föråldrad, segmentering eller optimering av sekvensen hos autosvaret.

Hemsideskonstruktion

Förutom att hjälpa dig att styrka dina digitala strategier så erbjuder en del marknadsföringsbyråer konstruktion av hemsidor. Även om detta inte normal klassas som marknadsföring, så kan din design och utveckling göra att du sticker ut från dina konkurrenter, förbättra förtroendet hos dina kunder och hjälpa dig att få mer exponering.

Till syvende och sist är det en huvudsaklig faktor som avgör om din hemsida får köpet eller inte: gör dina besökare det du ville att de skulle göra?

Det innebär att ha rätt användarupplevelse (UX) på hemsidan, rätt konstruktion av formulär och andra saker som hjälper dig att generera potentiella kunder och konverteringar. Tjänster från marknadsföringsbyråer inom detta område kan inkludera analys av konverteringsspåret, sätta mål för konverteringsoptimering (CRO), identifiering av konverteringsresultat, samla in data från hemsidesbesökare och själva konverteringsoptimeringen. Vissa byråer är mer specialiserade än andra men alla erbjuder i princip varianter av dessa tjänster.

Innan du kan välja rätt digital marknadsföringsbyrå med rätt tjänster för din speciella verksamhet behöver du ställa en del frågor till dig själv och till din potentiella marknadsföringsbyrå.

Ställ rätt frågor

Vad är ditt företags marknadsföringskrav?

Första steget i att välja rätt digitala marknadsföringsbyrå är att komma på ditt eget företags marknadsföringsbehov.

Behöver du konstruktion av en hemsida? PPC? SEO? Analysdata? Ta dig en frank titt på ditt eget team – kan du/de verkligen skapa den bästa marknadsföringsstrategin, genomföra och optimera den?

Om du redan har ett marknadsföringsteam inom företaget behöver du fråga dig vad teamet har förmågan (och tiden till) att göra? Vilken marknadsföringstaktik vet du att du borde genomföra, men har inte lyckats få tid till ännu? Denna typ av frågor kommer att kunna ge indikationer om vad du kan lägga ut till en byrå för att få ett mer effektivt resultat.

Hur hanterar marknadsföringsbyrån sin egen verksamhet?

Om en byrå kan skapa resultat från marknadsföringen för sig själva är det ett gott tecken att de kan hjälpa dig med att göra detsamma. Om du funderar på att anlita en marknadsföringsbyrå för blogghantering kan du fråga dig hur de hanterar sin egen blogg. Om du funderar på att anlita dem för kampanjer på sociala medier kan du fråga dig hur de hanterar sina egna konton på sociala medier. Om du vill anlita dem för SEO, kan du fråga dig hur de rankas inom sökningar för termer inom sin bransch.

Det här kan du kontrollera själv och samtidigt fråga marknadsföringsbyrån. Fallstudier och kundutlåtanden är också bra tecken, men du bör alltid verifiera på egen hand, snarare än att lita på dem som de är angivna.

Om en marknadsföringsbyrå inte efterlever sina egna råd för sin egen verksamhet bör detta vara ett varningstecken att de inte tror på eller är kapabla att genomföra de tjänster som de erbjuder.

Vad är deras KPI:er/Nyckeltal?

De flesta verksamheter följer glädjemätningar, s.k. vanity metrics. Dessa är tal som kan tyckas ha betydelse, men som i själva verket inte har någon koppling till att skapa omsättning för verksamheten. Exempelvis antal registrerade användare eller nerladdningar eftersom de inte direkt kan omsättas till försäljning.

Det sista du vill råka ut för är att en byrå debiterar dig höga belopp varje månad och bara skapar fler som gillar dina inlägg men inte ökar din försäljning. Hur kan de mäta framgången? Har de valt rätt nyckeltal för att verkligen visa din återbäring på investeringen?

Det här är några viktiga nyckeltal/KPI:er inom digital marknadsföring:

  • Antal unika besökare

Beroende på hur väl uppbyggd resten av din marknadsföringstratt är bör en ökning av trafiken direkt kunna kopplas till en ökning av antal konverteringar. Men om du inte är säker på exakt vad din målgrupp är kan ett sätt att få reda på det vara att skapa mycket stor trafik till din hemsida och mäta dess interagerande med din hemsida.

  • Tid som tillbringas på hemsidan

Antal minuter användare spenderar på din hemsida är data som visar hur intressant och relevant ditt innehåll är. Om ditt innehåll är mycket relevant för en besökares specifika situation, bör de spendera en relativt lång tid på din hemsida. Om så inte är fallet behöver ditt innehåll troligen bli mer inriktat. Google älskar att använda denna information när de rankar innehåll i sökningar eftersom det visar hur värdefull din hemsida eller blogg är för en läsare som sökte efter dina sökord.

Andra faktorer som också kan påverka tiden på din hemsida är sidhastigheten.

  • Trafiksiffror från olika kanaler

Det är viktigt att veta vilka kanaler som driver användare till din hemsida. Om du till exempel finner att det mesta av din trafik kommer från en speciell artikel som rankas högt vid sökningar, vill du troligen skapa mer innehåll som är likt detta.

Utöver det är det också viktigt att mäta vilken typ av trafik du får. Är de flesta besökare hänvisningar från andra hemsidor? Får du mesta delen av din trafik från specifika marknadsföringskampanjer? Får du organisk trafik från sökningar?

  • Bounce rate

Bounce rate visar procentandelen besökare som lämnar din hemsida efter det att de landat på den. Hög bounce rate kan indikera att innehållet på din hemsida inte är relevant eller värdefullt. För att förbättra det behöver du förstå avsikten bakom varför någon landade på din hemsida, liksom kopplingen mellan din annonstext och landningssidan.

  • Kostnad per klickning

Kostnad per klickning (CPC) är en inköpsmodell för betalda annonser där du betalar för varje gång någon klickar på din annons. En hög CPC kan indikera att din annons inte är väloptimerad för din målgrupp, beroende på vilken annonsplattform som du använder.

  • Klickfrekvens

Klickfrekvensen (CTR) mäter antal gånger din annons klickas jämfört med antal gånger den visades. Detta hjälper till att analysera hur inriktad din annonstext är. En låg CTR kan betyda att du behöver förstå din målgrupp bättre och testa andra rubriker, texter, bilder eller till och med ett annat erbjudande.

Vilket resultat utlovar de?

Det finns många marknadsföringsbyråer och frilansande internetmarknadsförare som lovar guld och gröna skogar till sina kunder bara för att få affären, men som saknar personal och kunskap för att ge det utlovade resultatet. I värsta fall fortsätter de att debitera dig pengar varje månad och säger att det kommer att ta lång tid att se organiska trafikresultat, även om de vet att deras agerande inte kommer att ge något resultat.

Byråerna bör inte garantera resultat i slutet av tratten, eftersom det finns alltför många faktorer inblandade, som alla är unika för varje enskilt företag, och som kan resultera i en ändrad återbäring. Ett exempel är att du gör allt rätt inom marknadsföringen, men resultaten kommer att dröja längre eftersom du befinner dig i en mer konkurrensutsatt marknad.

Du kan sortera bort bedrägliga byråer och byråer av lägre kvalitet genom att fråga dem om deras ’hemliga recept’. Vad gör att de skiljer sig från andra? Vilka digitala strategier har de för att ge dig dina resultat? En typfråga kan vara ”Hur kan ni hjälpa till med skapandet av innehåll?”. Enligt Neil Patel på Huffington Post är en av de vanligaste sakerna att se upp för hos en digital marknadsföringsbyrå när de har låga priser.

Vilka är kostnaderna?

Så om priset verkar bättre än du kunde drömma om, så är det troligen inte rätt byrå. Låga priser innebär ofta dåliga resultat. Om man ser det från byråns perspektiv så innebär låga priser att de har lägre marginaler. Det gör att de många gånger inte har möjlighet att göra det där lilla extra som kan behövas för ett bra jobb. Snåla inte när du letar efter rätt byrå för jobbet!

Vad behövs för en framgångsrik kampanj?

  • Förståelse

Du måste förstå din kunds agerande på djupet. Ditt budskap får inte kännas för generiskt.

  • Processer

Att skala något kräver att man ordentligt har dokumenterat system, processer och arbetsflöden som ingår i en specifik uppgift, exempelvis skapandet av ett blogginlägg eller betalda annonser.

  • Verktyg

Du behöver olika verktyg för att effektivt kunna genomföra dina uppgifter. Exempelvis marknadsföringsverktyg för e-post (ex.vis MailChimp, Drip), analysverktyg (ex.vis Google Analytics), kommunikationsverktyg (ex.vis Slack) och mer.

  • Tålamod

Typiskt visas resultaten först efter flera månader, och många av de mer framgångsrika företagen har konsekvent lagt resurser på det här i åratal.

  • Kvalitet

Det är lätt att skriva ett slumpmässigt blogginlägg, men kan du skapa kvalitetsinnehåll som din målgrupp skulle älska att läsa? Skapar du något av värde för dina läsare? Är dina artiklar värda att sätta ett bokmärke på?

  • Erfarenhet

Har du erfarenheten att göra det här på ett framgångsrikt sätt?

Anlita en digital marknadsföringsbyrå

Att anlita en digital marknadsföringsbyrå ger dig ett team av specialister som arbetar på kampanjerna och kanalerna som är mest effektiva för din verksamhet. De gör allt från strategi till genomförande till optimering. Vissa byråer kan också tillhandahålla konsulttjänster med en ”aktivitetsplan för marknadsföringen” som du sedan själv kan genomföra.

Nackdelen med en digital marknadsföringsbyrå är att du inte kommer att kunna se och ha kontroll över alla detaljer som byrån utför för ditt företag dagligen. Risken finns att affärsrelationen inte håller och du råkar ut för problem. Det är alltså viktigt att en digital marknadsföringsbyrå också kollar och accepterar dig som kund.

Även om du kan tycka att det kan vara dyrt att anlita en marknadsföringsbyrå, så är kostnaden oftast högre att anställa och utbilda ett team inom företaget. Med rätt val av marknadsföringsbyrå behöver du inte oroa dig för att skapa det här egna teamet som jobbar med innehåll och marknadsföring. I själva verket kommer du att ha mer personer som jobbar åt dig för att få de eftersträvade resultaten med motsvarande ökning av tillväxttakten.

Glöm inte att ställa dig själv två frågor när du tar ditt beslut: 1 – kan de göra jobbet? och 2 – tycker du om att jobba med dem? I slutändan är det som räknas!

Vill du marknadsföra ditt företag?