0322-28 50 68 info@webbempire.se Odinsgatan 13 41103 göteborg

E handels konsult

Vi hjälper dig att lyckas med din e-handel / webbshop

Vi är e-handelskonsulter, och vi älskar att hjälpa andra starta sin e-handel och eller sin webbshop. Det finns inget roligare än att börja en affärsverksamhet från ingenting och se den växa. Det är du som bygger upp den och ingen kan ta den från dig.

E-handel är numera något som finns i alla delar av vårt dagliga liv, och kunderna kan köpa i det närmaste vad som helst på internet, och få det skickat direkt till sig genom att bara klicka på några knappar. All e-handelsverksamhet är unik, men det finns mönster och genvägar som är lika för många, och det finns principer som kan användas för att mäta och förbättra resultaten över olika typer av e-handelshemsidor – och det finns vanliga misstag som kan undvikas.

Att arbeta med en erfaren e-handelskonsult kan ge dig den hjälp du behöver för att lära dig en del av de här sakerna. Du kan minska kostnaderna och riskerna eftersom du utnyttjar kunskaperna från någon som redan gjort det här tidigare, och som kan avsevärt förbättra ditt värde genom att använda de här expertkunskaperna och kunnandet till att hjälpa dig med dina e-handelsproblem.

Vår e-handelsexpertis

Vi har jobbat som konsulter inom många olika branscher, och varit behjälpliga med allt från rena startupp-projekt till anpassning av etablerade system både på bredden och inom olika nischer.

Vi har gjort allt från genomgångar av system till rena turn key-projekt. Inget är oss främmande, så om du har funderingar avseende e-handel/webbshop ska du kontakta oss för en närmare diskussion.

Plattformar

Det finns många olika e-handelsplattformar, allt från Shopify, Magento, WooCommerce till Hybris, Salesforce Commerce Cloud och många, många andra – inklusive en hel del hemmabyggda plattformar.

Vår plattformserfarenhet ger oss en förståelse över vad som är möjligt och vad som inte är det. Vi vet hur man tar sig runt problem och känner de processer som kan behöva användas för att kompensera för saker som eventuellt saknas på din valda plattform, och vilka möjligheter som finns för att förbättra dess funktionalitet.

Vårt arbete med olika e-handelsplattformar har resulterat i att vi har använt och analyserat mängder av verktyg och plattformar. All från projekt där man ska välja teknik till strategiarbete till att maximera fördelarna med ett bolags teknikportfölj genom ett direkt användande av verktyg.

Projekttyper

Vi arbetar med alla typer av projekt. Allt från rena rådgivande projekt, där vi inte är inblandade i själva genomförandet, till projekt som kräver en djupare kunskap, där vi löser specifika problem eller förbättrar någon speciell del av vår klients e-handelsverksamhet, till att bygga upp hela systemet inklusive hemsidan.

Våra projekt rör sig ofta över flera aspekter samtidigt, såsom användarupplevelse (UX) eller marknadsföring eller analys. Utöver detta erbjuder vi en möjlighet där vi gör en granskning av existerande e-handel, vilket kan leda till att klienten själv hanterar problemen eller där vi hjälper till att lösa det som identifierats, så att klienten kan dra nytta av de möjligheter som identifierats vid granskningen.

Marknadsföring för e-handel

Vårt arbete som marknadsföringskonsulter för e-handel täcker många olik aområden. Projekten kan avse ett enskilt område, men rör sig ofta om flera olika marknadskanaler, tekniker och beröringsställen.

Viktiga element som vi kan bidra till innefattar bland annat:

  • Skapa upp e-handelslösningar baserade på olika plattformar

  • Migrering av befintliga lösningar till nya plattformar

  • Optimering av plattformar

  • Digital marknadsföringsstrategi

  • Marknadsföring per e-post

  • SEO-arbete

  • Betald sökning

  • Affiliates

  • Strategier för att skaffa och hålla kvar kunder

  • Marknadsföring på sociala medier i olika former

  • Sätta nyckeltal (KPI:er) och analys

  • Granskningar av marknadsföringen

E-handelstrender 2019

Bolag som har dragit nytta av marknadsstrategier för e-handel har också visat på snabb tillväxt. 2017 fanns det 1.66 miljarder nätkunder globalt. 2021 förväntas detta nå 2.14 miljarder! För att kunna ha en god chans att nå så många som möjligt av dessa är det viktigt att förstå de ständigt varierande trenderna, och att agera så att man kan dra nytta av dem.

Personanpassning och kundengagemang

Traditionell detaljhandel har en direkt samverkan mellan kund och försäljare, som inte finns inom e-handeln. Webbshoppar har inte en försäljare som kan rekommendera produkter baserat på dina intressen, din smak eller det du gillar.

För att imitera detta skapar e-handelsbolag möjligheter till att göra köpresan mer personlig. Genom att utnyttja personliga uppgifter på nätet såsom sökinformation, vilka sidor man besökt och inköpshistorik kan varumärken omvandla sina webbutiker till att på bästa sätt möta kundens behov och intressen. Se själv genom att logga in på ditt konto på Amazon. Du kommer att få produktrekommendationer baserat på tidigare inköp, annonser anpassade till din sökhistorik och marknadsföringstext som talar direkt till dig. Förvänta dig mer av detta allt eftersom det blir lättare att integrera den här typen av teknik på e-handelshemsidor.

Precis som personlig e-post genererar 6x högre transaktionsnivå och konverterar bättre än e-post som skickas i blindo, så har det visat sig att kunderna spenderar 48% mer när deras upplevelse är personanpassad. Här ska man också ha i åtanke dagens diskussioner om personlig integritet! Faktum är att 57% av de som handlar på nätet inte har något problem med att ge personlig information till ett varumärke, så länge som de direkt kan dra nytta av det i sin shoppingupplevelse.

Man ska inte glömma att så länge som influencers kan marknadsföra sina personligheter som en bas för att sälja nya produkter och tjänster, så kommer e-handeln att påverkas och formas av plattformar typ Instagram, där det finns många influencers.

Direktkontakt med kunderna

En av de mest uppenbara trenderna på senare år har varit att e-handlare rör sig mot att direkt nå sina kunder, snarare än att lita på tredje part eller annonskampanjer. Exempelvis börjar tillverkarna vakna upp och förstå att de helt kan hoppa över mellanhanden och sälja direkt till konsumenterna, snarare än att betala för dyra återförsäljare och därigenom öka kostnaden för slutkunden.

Varumärkestillverkare riktar in sig på kunderna direkt genom sina marknadsföringskampanjer och lockande priser, som är svåra att avstå från. Företag som Nike förväntas öka sin försäljning direkt till kund från $6,6 miljarder 2015 till $16 miljarder 2020. Allt fler andra företag gör detsamma.

Dropshipping

Även om affärsmodellen med dropshipping har fått utstå mycket kritik, så är det klart att affärsverksamheter fortfarande ser det som ett lönsamt alternativ. Det finns hemsidor på nätet som visar hur man gör, och återförsäljarna upptäcker att de kan rejält reducera sina kostnader genom att låta en tredje part hantera deras lager. Till skillnad från de traditionella affärsmodellerna dras de här inte med några högra allmänna kostnader, och är därför väl anpassade för e-handel.

Försäljning på sociala medier

Även om en del har oroats av att den digitala omvälvningen kommer att innebära slutet för försäljning på sociala medier såsom Instagram, kommer troligtvis e-handelsbranschen att fortsätta att finna att dessa tjänster är lönsamma.

AI, assistenter och chattbots

Räkna med att robotar kommer att invadera webbutikerna under det här året. Robotar såsom chattbots och artificiell intelligens (AI) som är konstruerad för att förbättra kundens totala shoppingupplevelse.

AI-baserade assistenter kan hantera ett antal uppgifter som normalt sköts av människor, såsom hantering av lager och hantering av förfrågningar. De här digitala assistenterna utför vissa processer, vilket avlastar dig, så att du kan fokusera på andra delar av din verksamhet.

Chattbotar kan exempelvis göra en hel del av kundtjänstaktiviteterna. Allt från att svara på frågor om en produkt till att diskutera ett klagomål. AI och chattbotar lär sig också från kunddiskussionerna och utvecklas till att bättre kunna assistera en avändares personanpassade e-handelsupplevelse.

E-handel mellan bolag ökar starkt

E-handel är inte bara B2C (mellan bolag och konsument) utan även B2B (mellan två bolag). BigCommerce fann i en undersökning att 80% av de undersökta bolagen accepterade order och betalningar på deras hemsida, så e-handel mellan bolag fungerar mycket bra.

Personanpassning av e-handeln fungerar även för B2B-scenariot. Faktum är att undersökningar har visat att mer än hälften av alla B2B-köpare föredrar en personanpassad miljö när de letar efter nätbaserade leverantörer som de vill bygga sina affärsrelationer med.

Interaktiv produktvisualisering

Det finns alltid ett element av tvekan innan vi trycker på ”Köp”-knappen, när vi handlar på nätet. Det kan vara frågor som:

Kommer den här produkten att vara just det jag behöver?”, eller

Är det här en produkt med god kvalitet, eller är det bara en billig kopia?”

Resultatet är att vi har ett starkt behov av att interagera med produkten innan vi tar köpbeslutet. Det räcker inte med nätrecensioner och att vi påverkas av trender. Vi vill se produkten, hålla den i våra händer, känna på den och eliminera all tvekan innan vi handlar.

En gång i tiden var vi nöjda med en högkvalitativ bild av produkten, men så är inte längre fallet. Dagens teknik gör möjligt för oss att använda VR (virtuell verklighet), 3D-genererade bilder, förstärkt verklighet och mer för att interagera med produkten från bekvämligheten med vår bärbara dator, surfplatta eller mobiltelefon.

E-handelsvideor har också utvecklats till att bli mer engagerande. Det som en gång var en enkel informercial är numera en engagerande 360 graders shoppingupplevelse. Interaktiv produktvisualiseringsteknik försöker bringa nätkonsumenten samma upplevelse som de skulle ha i en affär och därigenom eliminera eller i alla fall reducera deras tvekan inför inköpet.

Converse är ett bra exempel, där kunder kan anpassa sina skor på nätet. I denna process bygger användaren sin egen design genom att vrida, rotera och zooma in på skon. Innan ordern läggs kommer kunden att vara helt övertygad om att de har byggt precis den sko de önskar på grund av processens interaktiva natur.

Boka gratis konsultation med webbempire

Responsiv webbdesign har blivit en oundviklig aspekt nuförtiden. Intensiv konkurrens håller alla på tårna och optimal prestanda för e-handel på webbplatsen hjälper ett företag att stå högt bland konkurrenterna. På Webbempire garanterar vi bästa visningsupplevelse för dina besökare med våra smarta, pålitliga och mobil vänliga e-handelshemsidor.

Tillförlitliga e-handelslösningar

Som en betrodd e-handelsskonsult erbjuder vi inte bara anpassade designtjänster som uppfyller dina förväntningar men ger också mycket effektiv och pålitlig start för att avsluta e-handelslösningar. Våra kompetenta och effektiva konsulter studerar dina exakta behov noga och införlivar vår expertis med god tro för att leverera enastående e-handelstjänster.

Prisvärt pris och ett stort utbud av tjänster

Som ansvarig e-handelskonsult är vi engagerade i att erbjuda högkvalitativa tjänster. Vår konsultprocess består av e-handels webbdesign, affärsmodell analys, forskning och planering, e-handels teknik rådgivning, marknadsförings rådgivning och affärsutvecklings rådgivning .

Vi följer ett systematiskt tillvägagångssätt för att tillgodose våra kunders behov med tydligt fokus på varje kunds unika behov.

Om du vill anlita en e handelskonsulent som erbjuder en unik tankeprocess och implementeringsmetod för att ge utmärkta resultat kan du kontakta oss på Webbempire fullservice byrå.

E handels konsult
4.9 (97.14%) 7 votes