fbpx
0322-28 50 68 info@webbempire.se Odinsgatan 13 41103 göteborg
Vill du också ranka top 10 på google?

Vill ni också få nya kunder genom Google?

Har du hört hur alla talar om att du behöver SEO för att lyckas med din digitala strategi? Alla företag som jobbar digitalt behöver SEO! Oavsett storlek, var de befinner sig i livscykeln, lokala eller globala…

Vi vet att nyckeln till ökad trafik ligger i sökmotoroptimering, och vi har lång erfarenhet av detta. Vi samarbetar med klienter i Göteborg och resten av landet. Vår historik med framgångsrikt arbete inom en rad branscher gör att vi kan garantera vårt resultat.

Låt oss hjälpa dig och ditt företag med en effektiv SEO och digital marknadsföringsstrategi!

vi skapar anpassade strategier för var och en av våra kunder baserat på deras behov och mål.

SEO Göteborg

Har du hört hur alla talar om att du behöver SEO för att lyckas med din digitala strategi? Alla företag som jobbar digitalt behöver SEO! Oavsett storlek, var de befinner sig i livscykeln, lokala eller globala…

SEO kommer från engelskans Search Engine Optimization, och kallas på svenska för sökmotoroptimering. Syftet med SEO är i grund och botten att öka hemsidans synlighet i organiska sökresultat hos de större sökmotorerna. Störst av alla är Google, där vi i Sverige gjorde mer än 55 miljoner sökningar per dag under 2018.

  • Vi är ständigt uppkopplade, mer och mer så via mobilen, så din digitala strategi är oerhört viktig för att kunna lyckas i denna värld som förändras allt snabbare.
  • När någon utnyttjar en sökmotor, vilket som sagt för det mesta innebär Google, för att leta efter information som är relevant för produkten, tjänsten eller hemsidan, så behöver du synas där. Det räcker inte med att vara en del av sökresultatet, utan du måste jobba med att komma så högt upp på resultatsidan som möjligt, eftersom ju högre upp du är, desto större är chansen att den som söker något klickar på länken till dig.
  • SEO är en process och inte ett mål. Det är ett område med snabba förändringar och stor dynamik. SEO är aldrig slutförd. Man slutar aldrig att optimera.

Webbempire vet att nyckeln till ökad trafik ligger i sökmotoroptimering, och vi har lång erfarenhet av detta. Vi samarbetar med klienter i Göteborg och resten av landet. Vår historik med framgångsrikt arbete inom en rad branscher gör att vi kan garantera vårt resultat. Låt oss hjälpa dig och ditt företag med en effektiv SEO och digital marknadsföringsstrategi!

SEO

Sökmotoroptimering är egentligen ingen hemlighet, och det rör sig inte heller om att försöka lura sökmotorerna. Vad man behöver är en grundlig förståelse av vad folk vill ha när de söker, och var de vill ha det eller var de behöver det. Det är just för att det inte finns några hemligheter som SEO är så svår att genomföra på rätt sätt.

Dessutom ändras förutsättningarna kontinuerligt. Kom ihåg att det är inte vi som bestämmer reglerna, utan vi måste anpassa oss till vad sökmotorerna kräver.

Organisk sökning är den mest lönsamma marknadsföringskanalen som du kan hitta – under förutsättning att du är beredd att investera i den.

Det finns mycket som påverkar hur väl du lyckas med din sökmotoroptimering. Här spelar till exempel tekniska faktorer en roll. De avser allt som påverkar hemsidans synbarhet och prestanda, och det sätt på vilket sökmotorer kommer åt hemsidan. Vi talar om indexering och webbrobotar, schema, sidhastighet, hemsidesstruktur och sökvägsstruktur och så vidare.

Andra faktorer som spelar roll är ditt innehåll – både det som syns för besökaren, såsom text, bilder, video och ljud, och det som bara syns för sökmotorerna, såsom HTML-taggar.

Slutligen spelar även det som händer utanför din hemsida roll, eftersom detta hjälper till att bygga hemsidans relevans och publik. Här talar man om att bygga länkar, marknadsföring på sociala media, pay-per-click-reklam, recensioner och innehåll skapat av användarna

Strategi

Traditionellt sett rörde sig SEO om att optimera hemsidan för sökmotorerna – härav uttrycket sökmotoroptimering. När vi idag talar om sökmotoroptimering är det egentligen mer frågan om att optimera för personer på alla ställen där ditt varumärke och ditt innehåll kan tänkas dyka upp. Av det följer att det rör sig om mer än att optimera för sökmotorer. Dock är optimering för sökmotorer oerhört viktigt!

Sökstrategier tvingar oss till att skapa upplevelser kopplade till ditt varumärke, och att använda sökresultatet till att bygga relevans. Forrester visade redan 2006 att 93% av näterfarenheterna började via en sökmotor. Det innebär att sökmotorer i realiteten är de bästa annonspelarna vi kan hitta för våra varumärken.

Dagens värld är mobil, och vi gör allt mer på våra smartphones. Resultatet av detta är att sökmotorerna flyttar sig med oss när vi rör på oss. Enligt Google finns det fyra stora sökkriteria eller ”moments” som de kallar det: vetskap (jag vill veta), plats/ställe (jag vill ta mig till), aktivitet (jag vill göra) och inköp (jag vill köpa). Moderna SEO-strategier tvingar oss till att bli kreativa för att synas.

Ytterst rör sig SEO om att optimera för personer, inte för sökmotorer. Innehåll skapas för personer, och inte enbart för att rankas högre på resultatsidan. Med största sannolikhet kommer dina slutresultat att bli bättre om du sätter folk i centrum för dina innehållsstrategier.

Varför är Google viktig

Under 2018 ökade Google sin tidigare ledning över alla andra sökmotorer på marknaden. Mer än 91% av alla sökningar runt om i världen gick via Google – antingen direkt (65%) eller så via Googles andra tjänster (Images, YouTube och Maps). Varje dag görs 3,5 miljarder sökningar på Google. Resten delas mellan bland andra Yahoo, Bing, Amazon och Facebook.

Google delar upp sin resultatsida i två delar, där de övre fyra positionerna är betalda annonser, och resten är organiska sökresultat. En komplett digital marknadsföringsstrategi bör även innefatta det som numera kallas SEM – sökmotormarknadsföring eller betald marknadsföring. Webbempire kan det här, och hjälper gärna ditt företag i Göteborg och resten av landet med SEO, SEM och digital marknadsföringsstrategi.

Google mäter vad man kallar SERPs CTR, vilket är ett förhållande mellan hur ofta en sökposition på Google leder till att den som söker också klickar på länken. I maj 2018 svarade de första 5 positionerna för cirka 65% av alla klickningar, och där första platsen svarade för ungefär 30% av det totala antalet klickningar.

Vikten av att listas så högt upp som möjligt vid en sökning på Google kan alltså inte nog betonas.

Innehåll är viktigt

Utan innehåll syns du inte. Om man tittar på resultaten från sökningar på Google, visar det sig att genomsnittligt antal ord för ett resultat på första sidan är ungefär 1900, och 60% av sökningarna är 4 ord eller längre.

Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring är ytterligare en del som bör ingå i en fullständig digital marknadsföringsstrategi. Webbempire har lång erfarenhet med att hjälpa företag med innehållsmarknadsföring, SEO och digitala marknadsföringsstrategier. Vare sig ditt företag befinner sig i Göteborg eller i en annan del av landet kan vi bli din perfekta partner.

Google hävdar själva att man använder ungefär 200 olika faktorer när man bedömer rangordning vid organisk sökning. De viktigaste faktorerna rör sig om sökväg, inkommande länkar, syftet med ett sökord, hur innehållet är strukturerat, hur snabbt sidan laddas och diverse tekniska SEO-specifikationer som varierar beroende på ämnet.

Arbetssätt

Hur går vi tillväga när vi bygger upp en SEO-strategi? Det man bör tänka på är att SEO bör vara en del av en fullständig digital marknadsföringsstrategi. För grundläggande SEO jobbar vi med en tre-stegsprocess, som kan göras så lång som du anser att du behöver den – till och med kontinuerlig.

Analys

Det är viktigt att förstå var du befinner dig i nuläget. Har du blivit frustrerad över att du inte rankas högre än vad du gör? Du kanske redan har spenderat mycket på SEO men ändå inte fått det du förväntat dig, eller kanske har du plötsligt tappat plats utan någon förklaring.

För bästa resultat behöver vi ha en förståelse av din målgrupp och din målgrupps sökbeteende. Vi genomför en analys av din hemsida för att få en uppfattning om nuläget. Detta innebär bland annat att vi kommer att titta på länkarna på din hemsida och testa hur den fungerar. Vi kommer att gå igenom din kod och analysera ditt innehåll. Vi kommer även att titta på navigeringen på hemsidan osv.

Givetvis kollar vi hur din närvaro på nätet ser ut, och jämför den med dina konkurrenters aktiviteter.

I slutändan kommer det att finnas en förståelse för dagsläget, där vi klart kan identifiera de områden som du behöver jobba med.

Åtgärdsplan

Baserat på de resultat vår analys kommit fram till, kommer vi sedan att ge dig en rapport där vi föreslår konkreta åtgärder, vars syfte är att förbättra din nuvarande situation. Tanken är att ge dig och ditt företag en förståelse över hur din hemsida fungerar just nu och hur den kan förbättras.

Vi kan genomföra dessa i samarbete med dig, men du kan även välja att helt hantera det själv.

Rapportering

Som en kontinuerlig del av vårt arbete ser vi till att övervaka resultatet, och dela med oss detta till dig. Du kommer att se din position vid sökningar förbättras med tiden genom det arbete som utförts. Kom ihåg att SEO sker kontinuerligt med tiden och att resultatet inte är omedelbart, så det är viktigt att också ha en kontinuerlig övervakning av resultaten. Resultaten indikerar om något behöver förändras, varvid vi är tillbaka i analysläget igen, eller om det är dags att gå vidare i SEO-strategin.

Mobil SEO

Har du en mobil SEO-strategi för din verksamhet? Om du inte har det kommer du att gå miste om en stor del potentiella kunder.

Faktum är att du kan få ditt innehåll indexerat utan att ha en mobilversion av hemsidan och utan att hemsidan är mobilvänlig, men du kommer att rankas lägre än mobil-vänliga hemsidor både inom stationär sökning likväl som mobil sökning.

När det gäller sökningar från mobiltelefoner och surfplattor står Google för mer än 95% av alla sökningar. Koppla detta till det faktum att det sedan flera år sker mer sökningar på mobila enheter än på stationära, så är det viktigt att ha en mobil SEO-strategi.

Lägg till detta det faktum att Google under 2018 rullade ut sitt ”mobile-first” index. I slutet av december 2018 meddelade Google att mer än hälften av sidorna som visas vid sökningar globalt är resultatet av att Google har indexerat detta innehåll baserat på sin mobile-first-procedur.

Mobile-first innebär att mobilversionen av en hemsida från Google sida anses som den primära versionen av hemsidan. Om mobilversionen och den stationära versionen av hemsidan är likvärdiga ska det teoretiskt inte ha någon betydelse för hemsidans resultat i sökningar.

Skulle hemsidorna skilja sig behöver du se över ett antal olika områden, så att du inte plötsligt tappar din plats på resultatsidan.

Webbempire kan hjälpa dig att analysera mobilversionen och hjälpa dig att få ett konsekvent agerande gentemot Google, när din hemsida flyttas över till mobile-first-indexering (de kommer normalt att meddela dig när det sker). Vi tittar på saker som innehåll, strukturerade data, metadata, hreflang, verifiering i Googles sökkonsol, app-indexering, serverkapacitet och mer.

Mobila sökningar börjar få högre betydelser inom specifika områden också. Exempelvis driver mobilen sökningar innan köp. Google har visat att mobilsökningar för produktrecensioner har ökat med 35% på 2 år och att folk har spenderat motsvarande 50 000 år av tittartid på att titta på videorecensioner. Mobilsökningar med ordet ”best” har ökat 80% på 2 år.

Länkanalys

Varför hjälper skapandet av länkar ditt sökmotorresultat? Inom SEO är det här en mycket viktig aspekt, och enligt Google själva är länkar en av de tre viktigaste sakerna som påverkar hur man rankas vid sökning.

En länk från hemsida A till hemsida B visar sökmotorn att hemsida A litar på hemsida B. För Google är förtroendet mycket viktigt, och ju mer trovärdig hemsidan som länkar till din hemsida är, desto högre betydelse får den här externa länken för din rangordning.

Relevant innehåll liksom förtroendet för den domän du får länken från är mycket viktiga.

Vad man ibland inte tänker på är att du kanske inte vill att alla länkar ska finnas heller. Det behövs en analys som kan avgöra om en länk kommer från en suspekt domän, eller kan vara ett hot. Om du inte hanterar dessa, kan du komma att råka ut för åtgärder från Google som leder till att du tappar placeringar på sökresultaten (plockas bort).

Webbempire har verktygen och metodiken att analysera och rekommendera åtgärder för ditt länkbyggande.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering börjar med att först definiera vilka konverteringsmålen är för en given webbsida eller app. Konvertering betyder inte samma sak inom alla branscher. Konverteringsmål inom e-handeln kan t.ex. vara försäljning, prenumeration på nyhetsbrev, medan konverteringsmål inom media kan t.ex. vara antal gånger en sida besöks eller en annons ses.

Sökord är viktiga, men man ska inte glömma att i slutändan vill du inte bara hamna högt på resultatsidan, utan du vill att den trafik som genereras av sökningen också konverteras till kunder. Därför kan sökordsoptimering vara missledande. Ett sökord kan ha hög sökvolym, men bara vara informativt. En klickning på denna typ av sökning leder inte så ofta till en konvertering.

Att se till att optimera för mer transaktionsrelaterade sökningar gör att man kan skapa mer innehåll och få mer kvalificerad trafik till sin hemsida.

Det gäller att vara kreativ när man bestämmer ämne och sökord, och verkligen förstå hur personer söker det de letar efter.

Vanligtvis optimerar man först den del av konveteringstratten som har högst trafik eller som genererar störst antal konverteringar. Genom att fokusera här kan man snabbare se resultaten och de har störst påverkan på dina affärer

Webbempire kan hjälpa till med konverteringsoptimering på flera olika sätt. Vi använder beprövade metoder och testmetoder för att analysera situationen och därefter komma med lösningsförslag. Allt från tester av landningssidan till att identifiera barriärer i din konverteringsprocess till optimering. Kontakta oss om din hemsida inte ger dig de konverteringar du önskar, så kan vi hjälpa dig och ditt företag.

Lokal sökning

Lokal SEO handlar om den process som gör att du optimerar din närvaro på nätet för att attrahera mer transaktioner från relevanta lokala sökningar. De här sökningarna sker på Google och på andra sökmotorer.

Det är viktigt att notera att i det här läget handlar det inte bara om Google, även om Google är störst. Vi talar om Google, Bing, Yelp, Apple Maps osv.

Faktum är att 46% av alla Google-sökningar är lokala. Trots det har 56% av de lokala verksamheterna inte registrerat sig hos Google My Business.

Som med all SEO gäller det att få alla grundelement på plats först. Därefter är den viktigaste delen av lokal SEO att registrera sig hos Google My Business och Bing Places (minst).

Därefter gäller att se till att man bygger lokala referenser, som allmänt kallas NAP (namn, adress, telefonnummer). NAP har betydelse såväl för Googles ”snack-pack”-resultat som organiska sökresultat. Google ”snack-pack” är de 3 högst rankade resultaten kopplade till en karta som syns i vissa av resultaten vid organiska sökningar på Google.

Länkbyggnad är lika viktig hos lokala hemsidor som för de generella hemsidorna. Faktum är att det är den näst viktigaste faktorn för ”snack-pack”.

Efter detta behöver man arbeta med recensioner och annan fortlöpande verksamhet.

Om du har aktiviteter i Göteborg eller andra delar av landet så kan Webbempire hjälpa dig och ditt företag att komma högt upp på lokala sökningar och därmed placera dig mycket bättre än 99% av dina konkurrenter.

Webbempire

Webbempire är mer än ett företag som konstruerar en hemsida. Fullständiga nätstrategier omfattar flera marknadsplaner och metoder, samtidigt som det hjälper till att bygga en utökad närvaro av ditt varumärke på nätet och maximerar ditt inflytande. Dina kunder är lika unika som ditt varumärke, och deras upplevelse kan inte optimeras genom något typ av standardtema och CMS.

Vi tillhandahåller tjänster utöver SEO och därför har vi ett team av högt kvalificerade medarbetare med kunskaper som sträcker sig mellan allt från grafisk design, programmering, marknadsföring till copywriting.

Webbempire lär känna dig och ditt varumärke och kan erbjuda en mer komplett och effektiv produkt och tjänst.

Seo göteborg
2.9 (57.41%) 518 votes